är en FinnFlyer 36 Club med hemmahamn i Saltholmen, Göteborg. Båten hämtades i Jakobstad, Finland, lagom till Gotland Runt 2009.
Säsongen 2011 kommer som vanligt präglas av mycket träning under våren och deltagande i en del lyskappseglingar på hemmavatten, men årets höjdpunkter blir Kieler Woche och ORCi EM på Hankö.

Vi har ett nära samarbete med Seldén och är en del i deras utveckling av däcksutrustning, vilket ni kommer att kunna följa här på bloggen.

torsdag 19 januari 2012

måndag 20 juni 2011

Kieler Woche 2011

Nu börjar det.
Vi går i stora klassen, tillsammans Getrud och en tp52. Vår optimering för att segla i orci II, (gph 602) gick åt skogen, då tyskarna ändrat gränsen till 604.

lördag 4 juni 2011

Afterguarden läser på...

Idag seglade vi någon timme och titta lite på skilladen mellan light och medium focken.
Senare fick rorsman och taktikern sitta på skolbänken och läsa på inför Kieler woche..

söndag 29 maj 2011

Pater Noster Race 2011

Igår var det återigen dags för Pater Noster Race, en klassiker och ett av de roligaste racen på säsongen! Vädret såg på förhand inte speciellt inbjudande ut med en kulingvarning och regn, men vinden hade hunnit avta något tills det var dags för start och vi seglade i vindar mellan 8 och 11-12 meter, med någon topp uppåt 15.

Tävlingsledningen hade pga vädret valt att skippa rundningen av Pater Noster och efter start vid Salt &Sill på Klädesholmen gick vi direkt ner mot Tjörnekalv och in mot Hakefjorden norr om Åstol och Dyrön. För att få till lite ordentlig kryss hade man även ändrat banansträckningen inne på Hakefjorden och efter rundning av mittmärket, vände vi åter ut för en kort kryss till Klövjan (ungefär i höjd med Lilla Dyrön). Efter rundning där gick vi hela vägen upp under Tjörnbroarna för rundning av ett märke i höjd med Ödsmål, sen ut under broarna igen och runt Porsholmen och in i mål vid Stss klubbhus.

Vinden låg på sydväst och vi hade en kort undanvind innan vi rundade upp på biddevind ut mot rundningen som var västpricken norr om Skapholmen. Här fick vi ytterligare en kort biddevind innan vi kunde slacka av något och sträcka ner mot Tjörnekalv. Vi startade samtidigt med Mumm 36 Aero och Luffe 4004 Josefin och vi kom i väg fantastiskt bra, planen var att försöka gå ifrån den långa Luffen redan på första kryssbenen för att slippa henne på sträckbogen där vi annars inte skulle ha en chans mot henne och det lyckades vi fint med.

Första biddevind benet ut mot rudningen vid Skapholmen

IMX 40 Gertrud vid sin start

First 40 La Veuve Noir

Efter Tjörnekalv var det undanvind och vi gjorde en fin sättning och påbörjade på allvar jakten på närmst framförvarande båtar, vår gamla X-35 maniXen och Salona 37 Feelgood. Det var en ganska brant bog med byig vind men hela besättningen jobbade på kanonbra och genom att vara alerta på trimmet gick vi stabilt hela vägen upp till mittmärket där vi gjorden en safe och bra nedtagning. Under den korta kryssen ut genom skären fanns egentligen två vägval och för vår del var målet självklart att passera ytterligare båtar, men framförallt hade vi bestämt att det är nu vi ska gå om Salona 37 och genom bra taktiskt vägval och hårt hikande och trimmande så tog vi dom och rundade ett par båtlängder före. Även här var det en sättning i ganska brant vinkel och ganska många båtar som rundade ungefär sämtidigt och flera hade problem men vi höll fokus på vår båt och fick en bra sättning och satte av norrut igen, här med riktigt bra tryck i grejjerna, vinden hade successivt ökat och låg nu runt 20-23 knop.

Nu var det omvänd Tjörnrunt start och vägval igen, öster eller väster om Brattön och lilla eller stora bron, vi satsade på öster om Brattön för att få stabilare vind och mindre båtåtar runtomkring, väl framme vid vägvalet av bro, satsade vi på stora bron, så vi fick en stund pina spinnackern för att komma in i sundet mellan Källön och Brattön men väl inne så hade vi tagit flera av de båtar som valde vägen väster om Brattön.

Väl inne på startområdet för Tjörn Runt såg vi alla tidigt startande båtar och insåg att det här blir svårt att ta, allra först en 606 som måste ha haft en fantastisk spinnaker resa in i fjorden. För vår del satte vi här upp ett delmål att på sista kryssen försöka knäcka alltid svårslagna Draklunne som vi hade strax framför oss, de var genast med på noterna och vi hade till en början en slagduell, men vid ett tillfälle valde vi att gå lite längre in mot raffinaderierna och då ryckte de tyvärr iväg en bra bit, men genom att för en gång skull vara den båt som kommer bäst ut ur en bropassage var vi bara ett par båtlängder efter dem vid den sista spinnakersättningen upp mot mål.

Bavaria Match 38 Draklunne på målrakan

o här kommer vi på målrakan, som vi trots avsaknad av fungerande spinnakerbom fixade bra.

Exilia, Gertrud och Feelgood på väg mot mål.

Första båt gick i mål betydligt tidigare än beräknat och tävlingsledningen räknade om resultatet och för vår del innebar det att vi slutade på 2:a plats i klassen, slagna av Cheeta 30 och strax före Draklunne, och på totalen blev det en 5:e plats, så vi är jättenöjda med seglingen och längtar redan till nästa år!

Totalsegrade gjorde självklart 606, grattis till ytterligare en seger! Hela listan finns på Stss hemsida

Pater Noster Race är och förblir en klassiker! Otroligt trevliga och bra arrangemang, både på banan och grillkalaset efteråt!

Vår maskot Alma var på plats för att stötta oss och det gjorde hon bra, iförd sin alldels egen manix2 jacka.
foto: Amira Masalin

lördag 21 maj 2011

Framnäsvalsen 2011

Tyvärr ingen repris på fjolårets vinst, hittade inte farten på kryssen söder ut mot Buskärsknöte och rundningen av Ekeskärsbåden. Svårt att säga vad som är felet, tappade cirka 100 m på Areo. En anldening kan vara att Areo bevakade oss hela vägen och störde vinden för oss, men vi skall kunna gå snabbare. Vi rundar ca 100 m, förre Josefin (Luffe 4004)
På halvvinden ner mot Vinga går vi jämnt mot Areo, men Josefin närmar sig snabbt, de går mycket fint med sin code 2:a. Efter Vinga kan vi falla ca 15 grader och vi kan sätta nylonet. Vi gör en bättre sättning än Areo och rundar Vinga V angöring, 2 båtlängder bakom dem. Josefin tappar något när vinden går något mer på syd, code 2:an är inte lika efektiv när twa går upp mot 120 grader.

Benet in från Vinga V angöring in mot Vipeskär är en brant slör där vi pressar max höjd med spinnaker, avstånden står sig, vi gör en bra rundning och går ikapp och förbi Areo. På länsen hem mot Framnäs är vinden ganska lurig och kommer i stråk,vi är inte helt vakna och gör några mindre bra skärningar. Vi håller Luffen bakom oss, och går i mål precis samtiding som Areo, tävlingsledingen gav oss samma målgångstid. Tyvärr hade de mindre båtarna betydligt mer fördelaktiga förhållanden och storbåtarna slutade alla långt ner i listan med oss på 6:e plats, tätt följda av Josefin och Aero.

Vi hade genom hela raceet vindar mellan 9-12 knop, vinden startade på ca 220 grader och vred mot 190 grader i slutet av racet. För dagen hade vi vår nya medium fock, den kändes något djupare än den förra och det var helt enligt planen. Vi har även utökat vår segelgarerob med en fock till som skall var något planare än 2010 års medium fock. Detta ger oss tre fockar, en light en medium och en heavy alla lika stora.(+ den lilla 4:an)

Alma godkänner heavy focken, på fredags kvällen

onsdag 18 maj 2011

Onsdagsträning med Albatross

lite bilder från kvällens träning, fartträning mot Feelgood och Areo.
mycket givade, i den friska vinden ca 10m/s

lördag 14 maj 2011

Gött, nu är säsongen igång!

Idag startade vi racesäsongen med Stora Oset Race i Björlanda, med drygt 40 båtar i 3 klasser. Vi slutade på 5:e plats i klassen och 10:a totalt och är väl inte helt nöjda med det.

Det var klar läfördel i starten och vi såg framför oss en väldigt trång startsituation, men då vi vände upp mot linjen med knappt en minut kvar till start var det ingen trängsel alls, utan vi kom i väg fint tillsammans med First 40. Efter en kort sträckbog rundade fältet upp på en kryss ner mot Framnäs. Majoriteten av fältet sökte sig ner mot Hisingslandet. Då vi slog ut mot Björkö första gången märkte vi att vi fick både lyft och medström även på Björkö-sidan och gjorde en ganska bra kryss söderöver och rundade efter First 40 och Salona 37. Undanvind upp mot Hälsö och sedan en kort sträckbog ut mot Stora Oset, seglade helt ok, men tappade på slutet mot framförallt Blur som gick närmre Hälsö och kunde bära sin gennacker längre än spinnakerbåtarna. Från Stora Oset till Stora Pölsan hade vi en brant spinnaker-bog och en lite strulig gipp till en ny brant bog in mot passagen mellan Rön och Kullen. Tyvärr bar vi inte nacken lika bra som First 40 och Salona 37 utan tvingades byta till fock efter knappt halva sträckan. Sen blev det en lång och mentalt ganska jobbig halvvindsåka in mot mål där vi i stort sett höll vår position både bakåt och frammåt och gick i mål som 3:a.